MOZAİK PORTRELERDE “BİR TROYA MASALI”
Sürekli Sergi

Olup biteni anlamak için sık sık antik metinlere ve destanlara dönen, bu metinleri bir annenin sıcaklığının verdiği avuntu ile eş tutan bir insan çocuğunun düşüdür “Mozaik portrelerde Bir Troya Masalı”. Adını İlyada ve Odysseia’yı dilimize çeviren Azra Erhat ve A.Kadir anısına Azra Erhat’ın çocuk ve gençlere yönelik hazırladığı Troya Masalı kitabından alır.

Sergi;
Zamana meydan okuyan bir konu: Troya Miti
Zamana meydan okuyan bir teknik: Mozaik
Zamana meydan okuyan bir materyal: Seramik Tabaklar

üzerine kurgulandı. Üretimi üç buçuk yılda tamamlanan 43 mozaik portreden oluşmaktadır.

Troya antik kentini böylesine ünlü yapan Troya efsanelerinin yüzyılları etkilemesinin bir nedeni sözlü geleneğin ürünlerinin yazılı metinlere dönüşmesi ise diğer nedeni de vazo resimleri, heykeller, mozaikler, duvar resimleri, sikkeler ve hatta oyma değerli taş, ayna vb. araçlarda sanatçıların hikayeleri resmederken kullandıkları görsel imgelerin zenginliği ve gücüdür. Kısacası söz yazı ve resimle bir araya geldiğinde insanlık bilincinin o engin okyanusunun en merkezinde kendine yer bulmuştur.

Bu düşüncelerden hareketle söz, yazı ve resmin birlikteliğinden yararlanıldı. Üretilen 43 mozaik portre, Homeros’un İlyada ve Odysseia, Vergilius’un Aeneas, Quintus Symrnaeus’un Posthomerica eseri, Samsat’lı Lukianos’un Paris’in Yargısı efsanesi, Destansı şiirlerden Küçük İlyada ve Aithiopis kesitleri, Euripides’in Troyalı Kadınlar, Rhesos, İphigenia Aulis’te, Sophokles’in Philoktetes ve Aiskhylos’un Agamemnon tragedyalarından alınan metinler ile sergilenmektedir.

Portreleri yapılan kişilerin antik dünyadan günümüze Yunan vazo resimlerinde Roma dönemi heykel, mozaik, fresklerde, Rönesans ve sonrası plastik sanatlarda kullanılan ikonografik özellikleri araştırıldı. Okunan metinler göz önünde tutularak pek çok görselden esinlenildi.

Mozaik yapımında mermer atölyelerinden alınan atık mermerler, doğa yürüyüşleri sırasında toplanan taşlar ve renkli cam kullanıldı. Bir portrenin yapılışında taş boyutuna ve kompozisyona bağlı olarak 50 – 80 saatlik bir çalışma ortaya konuldu. (Bu süreye seramik tabak içine yerleştirme dâhil değildir.)
Mozaik portrelerin yerleştirildiği tabaklar Çanakkale Belediyesi Kültür ve Sosyal İşler Müdürlüğü’nün desteği ile Çanakkale Anı Üretim Merkezi’nde şehrimizin babadan oğula son seramik zanaatçısı Sayın İsmail BÜTÜN tarafından üretildi. Mozaikler ve fikir bana aitse de seramik tabaklar İsmail Usta’nın titiz, duyarlı ve mahir ellerinden çıktı.

Mozaik portreler destanlar çemberi – epikos kyklos- özetleri, destanlar ve tragedyalarda anlatılanlara göre sıralanmış, aynı sıraya göre üreten kişi tarafından anlatılmaktadır.

Troya savaşının sebebi olarak görülen Güzellik yarışması ve Troyalılardan oluşan 28 mozaik portre “Troia ve İliada Kahramanları” sergisi olarak 6-16 Ocak 2017 tarihinde Çanakkale Belediye’sinin katkılarıyla Çanakkale Devlet Güzel Sanatlar Galerisi’nde izleyiciyle buluştu.

6 Ocak 2018 tarihinden itibaren 43 mozaik portre destan ve tragedyalardan alınan metinler ile birlikte Rhapsodos Mozaik Atölyesinde sergilenmektedir. Bilindiği kadarıyla Troya efsanelerinin, seramik tabaklar içine yerleştirilen mozaik portreler üzerinden anlatıldığı tek çalışmadır.

Düş kurmak başka, gerçekleştirmek için mantıksal süreçler kurgulamak başka, üretim başka, üretimi sonuçlandırıp sürdürülebilir bir ortam yaratma süreci başka ve yapılan işlerin kendi akışlarını bulmaları ise bambaşka…

Siz de bu sürecin tanığı olmak ister misiniz?

Yorum Bırakın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir